Handleiding voor modelbaan automatisering
Om overzicht te houden heb ik de 3 prinplaatjes, samen met 2 kroonsteentjes, op een stukje plexiglas geplakt met dubbelzijdig kleefband.
Aan de hand van de tekening op bladzijde 6 van de Handleiding voor modelbaan automatisering in de "Automatiseringsmap, Deel 2, Toepassingen" heb ik de 3 printplaatjes met elkaar verbonden.
Alle printplaatjes had ik alvast van connectoren voorzien. Dat zou makkelijker zijn voor het doorverbinden.
Ik had wat moeite me voor te stellen hoe de STAB in het geheel paste.
Daarom maakte ik voor mijzelf een tekening in Paint waar alle verbindingen duidelijk zichtbaar werden. De eerste tekening gaf niet het goede resultaat weer.
Na contact, via het forum en per e-mail, met Marcel van Mecktronics heb ik nog het één en ander moeten veranderen.
Het resultaat zie je op de tekening hieronder.
De testbaan
Nu gaat het er om spannen. Werkt het nu? En hoe werkt het nu?
Ik heb een cirkel van 5120 M-rail gelegd en daar een aansluiting op gemaakt. Vervolgens de bruine draad op het bruine aansluitpunt van de trafo en de rode draad
op het gele aansluitpunt. Spanning er op en . . . , er gebeurde niets, tenminste, dat vond ik.
Echter na zo´n 30 seconden zette de lokomotief zich langzaam in beweging, alsof hij geen zin had. Steeds sneller tot kennelijk de top was bereikt.
Schroevendraaiertje er bij en de potmeters op de SSS-M instellen. Ik had al op het forum gelezen dat er een algemeen advies was: de 1K geheel naar rechts draaien,
de andere twee op circa half 11. Dus dat had ik al gedaan.
Nu eerst eens iets aan die 1K draaien. Er volgt direct reactie. Mooi!
Nu de stekker van de trafo uit het stopcontact en de linker potmeter, Start 500k, eens iets draaien. Daarna weer spanning op het baantje. Ook nu reageerde de lok. Iets rustiger begon hij te rijden.
Maar hoe nu remmen? Een schakeling SEN-M had ik nog niet. Die schakeling moest dus geimmiteerd worden.
Door een draadje in de "+" aansluiting van de SSS-M te steken en de andere kant in de opening van de "a of b"-aansluiting,
remde de loc rustig af en kwam tot stilstand. Prachtig!
Het draadje van de "a of b" weghalen zorgde er voor dat de loc weer langzaam optrok. Hier bleek het nut van het reeds monteren van de connectoren.
Mecktronics blokbeveiliging